15. okt, 2021

Höstmöte 14.10.2021

Igår kväll hade MSF höstmöte, Anders Berg från Kvarkens Havsöring var inbjuden och berättade om deras verksamhet.

Mycket intressanta bäckprojekt har dom pågång, och föreningen är väldigt aktiv.

Vore guld värt, om regionen kunde få ännu ett lekbärande vattendrag av öring. Potential verkar finnas, vad gäller vattenkvalitet och sand/grus bottnar. Mycket bra jobbat av dom på bara några år!

Eilen oli MSF syyskokous, Anders Berg Merenkurkun Taimenelta oli kertomassa niiden toiminnasta.

Todella kiinnostavia puroprojktejä niillä on meneillään, ja yhdistys on todella aktiivinen.

Olisi mannaa jos paikkakunnalla onnistuisi luoda vielä yksi taimenen kutupaika. Potentiaalia näköjään on, sekä vesilaadun että hieka/sora pohjien varalta. Todella hyvä duunia niiltä vaan muutamissa vuosissa!